הקשר בין תזונה לחום פנימי והזעה

הקיץ כבר פה, הימים הולכים ומתחממים. כשאני מסתכלת סביבי על אנשים אפשר לראות שהרוב המוחלט לבוש בבגדים קצרים/דקים ומשוחררים. יחד עם זאת, ניתן להבחין די בקלות, שיש את אלו שנראה שדי נעים להם ויש את אלו שממש אבל ממש חם להם! הם אדומים, מזיעים וסובלים. חשוב לציין: לכל אחד מאיתנו יש נטייה טבעית לטמפרטורה פנימית, אצל נשים, הטמפרטורה הפנימית משתנה לעיתים אחרי שינויים הורמונליים (אבל זה כבר לכתבה אחרת). מהי הזעה: כולנו יודעים שהזעה היא אמצעי לצינון הגוף. התאיידות נוזל הזיעה גורמת לקרור הגוף. כשתהליך זה קורה במידה הוא כמובן מצב פיזיולוגי תקין.

מתי ההזעה הופכת לפתלוגית? (לא תקינה)

לפי הרפואה הסינית האיבר ששולט על ההזעה הוא הלב, הזעה מוגברת יכולה להצביע על עודף חום בלב. עודף חום יכול להיווצר מחוסר – חולשה, או מעודף – חום פנימי גדול, אש. כאשר יש עודף של הזעה יחד עם הזיעה אנחנו מאבדים גם חלק מתמציות הגוף. לכן, חשוב להרגיע ולצנן את אותה אש פנימית ולהביא את טמפרטורת הגוף לאיזון. איך נעשה את זה:

  1. מים – שתיית מים מספקת. הקפידו לשתות בין ליטר וחצי לשלושה ליטרים (תלוי במשקל גופכם ובאופי התעסוקה). כך שלגוף יהיו מספיק נוזלים לקרר את עצמו ולא יצטרך להשתמש בנוזלים שחיוניים לנו. שתייה בכמות תקינה תורמת למערך הנוזלים בגוף לתפקד בצורה מיטבית וכמובן עוזרת בוויסות טמפרטורה. קנו לכם בקבוק רב פעמי שאתם אוהבים, דאגו שיהיה לידכם תמיד והתחילו לשתות.
  2. תזונה – ברפואה הסינית מעבר לערכים התזונתיים, יש למזון אנרגיה מסויימת. מזון יכול להיות מקרר/מחמם, מעלה אנרגיה, מעלה/מוריד מטה מניע/תוקע ועוד… כאשר אנחנו אוכלים מזון מחמם, דם ואנרגיה נדחפים מעלה והחוצה מהגוף. לדוגמא, כשאנחנו אוכלים פלפל חריף, אנחנו מרגישים התחממות בפלג הגוף העליון ולפעמים מזיעים.

אם אנחנו סובלים מעודף חום, נאכל יותר מזונות מקררים וניטרלים ונימנע ממזונות מחממים. לפני שנכנס לאופי המזונות השונים אתייחס רגע למזון מעובד, מזון מעובד מקשה על תהליך העיכול ו"תוקע" את המערכות השונות בגוף. הפסולת נשארת בגוף לאורך יותר זמן ומצטברת "לחות חמה" בגוף. הרבה פעמים אותה לחות חמה תבוא לידי ביטוי באופי וריח ההפרשות, כמו, הזעה בריח חריף. דבר נוסף וחשוב הוא אופן הבישול – אופן הבישול משפיע על טמפרטורת המזון. כלומר, ככל שנבשל בטמפרטורה גבוהה יותר, כך המאכל יחמם אותנו יותר, לפעמים יחמם יותר מדי. טיגון – כידוע, טיגון היא השיטה הפחות בריאה לבישול מכיוון שהיא גורמת לפירוק ויטמינים של המזון, לחמצון של השמן ולספיגה רבה של שומנים וקלוריות. הטיגון, לפי הרפואה הסינית היא שיטת הבישול שמכניסה הכי הרבה אנרגיית חום לגוף שלנו. כך שלאנשים שסובלים מחום פנימי כדאי להמנע מטיגון. שיטות בישול מומלצות למצב זה הן:

  • בישול באדים: אורז, ירקות מבושלים במים או אידוי בסיר אידוי.
  • בישול ללא חום: התססה, הנבטה או השרייה.
  • הקפצה: בישול מהיר על ווק, שומר על רוב הוויטמינים במזון ובגלל הזמן הקצר, מכניס פחות חום למזון ולגוף.

אז מה לאכול? או ממה להמנע?

המנעו מקפה, אלכוהול וטבק! שלושלת החברים הללו מכניסים הרבה חום לגוף ולאורך זמן, החום יגדל. מזונות מחממים: בשר בקר, חמאה, תמרים, מולסה, סויה, בצל ירוק, בצל לבן, שום, עירית, כרוב לבן, שעועית שחורה, כוסמין, שיבולת שועל, אגוז מוסקט, אורגנו, בזיליקום, ג'ינג'ייר, הל, חילבה, פלפל שחור, קינמון, רוזמרין. מזונות מקררים: ברוקולי, חסה, חציל, כרובית, מלפפון, סלרי, עגבנייה, כוסברה, פטריות, תרד, אגס, מלון, תפוח עץ, קישוא, טופו, מאש, מליסה, נענע, נבט חיטה, פלפל לבן ושמן שומשום. מזונות ניטרליים: אננס, אפרסק, ענבים, משמש, שזיף צהוב, שסק, אפונה, בטטה, גזר, דלעת, סלק, קולרבי, שעועית ירוקה, נבטים, אורז, שיפון, כוסמת, שומשום, זעפרן, זרעי כוסברה, שקדים, ביצה, דבש וזיתים. נסו לשלב בתפריט שלכם מזונות ניטרליים ומקררים, נסו לשמור על איזון טעמים ולאכול את האוכל בטמפרטורה פושרת – חמימה. והכי חשוב, שיהיה לכם טעים…

אהבתם את הפוסט? שתפו אותו

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
Share on telegram